Yusuf Alper’in “Psikodinamik Açıdan Abdülkadir Budak Şiiri ve
‘Kapalı Bir Açılım’” Eleştirisinin İnceleme Yöntemleri
Yusuf Alper; Varlık dergisinin Ekim
2015 sayısında yayınladığı bu eleştirisinde, Abdülkadir Budak’ın yetiştiği
ortamın tasviri ve Budak’ın biyografisi ile başlamaktadır. Burada ağır basan
kabullenici bir bakış açısı göze çarpmaktadır. Daha sonra, soru sorma metodu
ile yazıyı aşma, bir sonraki bölüme geçme amacını taşıdığı oldukça ortadadır;“Şair oldu da zorlaşmadı mı?, Evde üç şairin
olması dördüncü kişi için nasıl bir zorluktur?”[1]
Ayrıca; Haydar Ergülen’in Yusuf Alper
için söylediklerini, sadece isim değiştirmesi yaparak, Abdülkadir Budak şiiri
içinde söylemektedir. Necatigil’in Metin Altıok için yazdıklarını da aynı
şekilde Budak’a uyarlamaktadır. Böylece eleştirisine metinlerarasılık metodunu
da ilave etmektedir;
“O aktığı yeri iyi belirlemiş, sürekli yatağını genişletmeye ve
derinleştirmeye çalışan bir ırmaktır. Onun her yeni kitabını ya da şiirini
bambaşka yataklarda bulamazsınız. Değişmeden gelişen bir şiirdir onunkisi.”[2]
Ayrıca yazar ünlü psikanalistlerden
olan Hanna Segal’den de bir alıntı kullanmaktadır. Bu alıntıyı da kendisine ait
bir başka eserden yapmaktadır.
“Segal: Artistik dürtü özellikle
Kleinci depresif konum ile bağlantılıdır ve iç dünyamızdaki hasarın onarımı
veya kaybedilmiş nesnelerin (insanları demek istiyor) yeniden bulma
gereksinimlerindendir.”[3]
Yazıda, A. Budak’ın şiirlerinden
alıntılarda yapılmaktadır. Bu alıntılar üzerinden seçilen kelimeler ile bir
şiir-hikâye kurulduğu görülmektedir. Ayrıca çıkarılan kelimelerin sayılarından
yapısalcı bir çözümleme yapıldığı görülmektedir. Yusuf Alper’in yapısalcı
çözümlemesi sadece sistemi ortaya çıkarmaya yönelik değildir, aynı zamanda
yorum getirmeye çalışmaktadır.
Yazar, A. Budak’ın şiirindeki baba
söyleminden yola çıkarak, psikanaliz bir eleştiri yöntemini kullanmaktadır.
Bunun sonucunda da Budak’ın narsisistik travma yaşadığını iddia etmektedir:“Bu alıntılar ve genel olarak yazdıklarına
bakıldığında A. Budak’ın ciddi bir narsisistik travma yaşadığını, bunun
kaynağının da baba olduğu düşünülebilir.”[4]
Yazarın psikoloji terimlerini çok iyi
bir şekilde kullandığı görülmektedir. Ele aldığı şairin şiirlerini, bu
terimlerle özdeşleşen alıntılar yaparak yazıya bir plan getirmiştir. Yazarın
şiirlerini yazdığı dönem ile kendi hayatında bulunduğu evreler arasında
köprüler kurarak, yazının malzemelerini çıkarmıştır. Yazıda hem şiir kitapları
kronolojik sırayla incelenmiş, hem de şairin yaşantısı kronolojik bir sırada
aktarılmıştır.
Kolcu, Edebiyat Kuramları adlı eserinin ‘psikanalitik edebiyat kuramı’
bölümünde; ‘Bu kurama göre yazarın
yaşadığı hayat, çocukluğu, eğitimi, çevresi, arkadaşları, hastalık ve nevrozları,
ruhsal durumu, cinsel kompleksleri, bilinçaltı vb. sanat eserinin açıklanmasında,
anlaşılmasında rol oynar’[5]
diyerek konuya bir açıklama getirmektedir. Yazının en başında Yusuf Alper,
yazarın çocukluğu hakkında bir şeyler bilmiyoruz dese de Budak’ın aile
yaşantısı ve babası ile olan ilişkisini bilmektedir. Şiirde bulduğu noktaları, bu hayat ile
birleştirerek, eserlerin psikodinamik noktalarını ortaya koymaktadır. Bu
çözümlemelerle birlikte sadece, şiirlerin psikanaliz çözümlemesi yapılmamış
aynı zamanda şair hakkında yorumlamalar bulunmuştur:
“Budak
şiirinin en temel özelliği özgün oluşudur. Onun şiirlerinin altından imzasını
kaldırsanız da Budak şiiri olduğu anlaşılır. Bence bu sanatın olmazsa olmaz
kurallarından biridir ve Budak bunu başarır. Orta yaş kuşağı Türk şairleri
içinde imzası bu kadar belirgin olan çok az şair vardır.”[6]
Yazının tamamına bakıldığında; kitap
takibi sırasında bir inceleme yapıldığı ortaya çıkmaktadır. Abdülkadir Budak’ın
mevcut bulunan beş adet şiir kitabı kronolojik bir sıra izlenerek
eleştiri/inceleme konusu edilmiştir. İncelemede örneklemlerin bolca kullanılmış
ve bu örnekler üzerinden verilen imge-simge ilişkilerini açıklamak için
yapısalcı bir eleştiri tercih edilmiştir. Yazının sonuna doğru; psikanalitik
inceleme sonucunda, ‘şiirin öznesi şairin kendisi midir?’ sorunsalı üzerinde
durulmaktadır ve birkaç çıkarım ortaya atılmaktadır.
Kaynakça
Alper Yusuf, Psikodinamik Açıdan Abdülkadir Budak Şiiri
ve ‘Kapalı Bir Açılım’, Varlık Dergisi, S.1297
Alper Yusuf, Psikanaliz ve Aşk, Özgür Yay.,
İstanbul, 2012
Kolcu Ali
İhsan, Edebiyat Kuramları,
Salkımsöğüt Yayınları, Erzurum, 2010
Moran Berna, Edebiyat Kuramları ve Eleştiri, İletişim Yayınları, İstanbul,
2014
[1] Alper
Yusuf, Psikodinamik Açıdan Abdülkadir
Budak Şiiri ve ‘Kapalı Bir Açılım’, Varlık Dergisi, S.1297, s.86
[2] Age..
s.86
[3] Alper
Yusuf, Psikanaliz ve Aşk, Özgür
Yay., 2012, İstanbul, s. 91-125
[4] Alper
Yusuf, Psikodinamik Açıdan Abdülkadir
Budak Şiiri ve ‘Kapalı Bir Açılım’, Varlık Dergisi, S.1297, s.87
[5] Kolcu
Ali İhsan, Edebiyat Kuramları, s.176
[6] Alper
Yusuf, Psikodinamik Açıdan Abdülkadir
Budak Şiiri ve ‘Kapalı Bir Açılım’, Varlık Dergisi, S.1297, s.90
Hiç yorum yok:
Yorum Gönder